”Det är musik med långa och djupa rötter, med folklig förankring och en äkthet och närhet som kryper in under huden.”
Margaretha Levin Blekastad – Norrtelje Tidning
Malin Foxdal har beskrivits som ”folkmusikens Monica Zetterlund”. Hennes säregna blandning av svensk folkmusik och visa med influenser från amerikansk folkmusik och blues har vunnit både publikens och kritikernas hjärtan. En gränslös sångerska, med maximalt sceniskt uttryck. Personlig och inlevelsefull, med allt från folkmusik och visor till konstmusik och berättarteater på repertoaren har hon trollbundit publik i hela landet såväl som Europa, USA och Asien. Hon har genom åren samarbetat med bl a Peter Carlsson & Blå Grodorna, Lena Willemark, Sofia Karlsson, Bengan Jansson & Kalle Moraeus, Mikael Samuelsson, listan kan göras lång… Malin har varit medlem i flera band; såsom Irmelin och Electric Folk, sedan 2007 är hon artist under eget namn och spelar oftast tillsammans med Anders Nygårds & Mikael Svedlund.
Malin är född 1978 i Sundborn, Dalarna där hon började sin musikaliska bana i Karlsbyhedens barnkör när hon var fyra år. När hon var åtta år flyttade familjen till Falun. Där fick hon sin första stora solistroll i en konsert med Georg Riedel när hon var elva. Malin är utbildad vid Musikestetiska programmet på Haraldsbogymnasiet, Musikkonservatoriet Falun och Musikhögskolan i Stockholm (1998-2004). Sedan sin examen har hon arbetat som sångerska, skådespelare, kompositör och dramatiker. Efter att ha bott i Stockholm i femton år är hon återigen bosatt i Falun.
Malin har tilldelats en rad stipendier och priser genom åren, exempelvis från STIM, Konstnärsnämnden, Musikerförbundet, Region Dalarnas kulturstipendium och Delcarlia Music Awards.
Utöver sina aktuella akter kan Malin anlitas som solist, sångpedagog, artistisk coaching, samt kursledare och arrangör av vokalmusik.
Pressrosor, i urval:
”Hennes röst har en enorm bredd. Hon blandar suggestivt och effektfullt mörka klanger med ljusa i sina tolkningar av folkmusiken. Hon når oanade höjder i en rad spår, och skivan höjer sig ytterligare genom en imponerande skara musiker. En fantastisk debut, som förhoppningsvis når långt utanför folkmusikleden.” M.J. – KIM
”Det är sällan svensk folkmusik griper tag som här. I sällskap med amerikansk bluegrass och Malins utpräglade känsla för timing får det svenska visarvet nytt liv. Lyssna och rys – av glädje.” Åsa Brolin, Femina
”Välutbildade och mycket begåvade sångerskan Malin Foxdal är tillbaka med en smakfull mix av svensk, amerikansk och keltisk folkton. Hon gör sina personliga och välformulerade tolkningar av den amerikanska sångerskan och kompositören Gillian Welch. Det är mjuk country, rivig bluegrass och svängig brittisk folkmusik. Malin har en säker och njutbar röst och hennes välgjorda arrangemang klär musiken till fest med lite ovanliga instrument som mandolin, cittern och dobro. En eloge också till skaparna av omslaget, det snyggaste jag sett på år och dar.”
Bo Levander, Jönköpingsposten
”Bluesen och countryn dröjer sig kvar på Lång väg hem, som är hennes första fullängdare med enkom egenskrivna låtar, men här mer subtilt. Hon rör sig lätt och ledigt i en genre som är vissång och stålsträngad country med en fernissa av pop. Det är enkla och balanserade låtar som bärs fram av Malins pipa. En skiva som leder hem.
Moa Fahlander, Dalarnas Tidningar
”Som jag har väntat på Malin Foxdals andra soloskiva! Här är den nu och resultatet är kongenialt och genialt! Skivan Nattfjäril har allt; superbra musiker, underbara texter och arrangemang som berör, proffsigt konvolut och självklart den mångsidiga Foxdals uttrycksfulla sång. Hennes röst förmedlar en naturlig varm innerlighet och självklar äkthet i denna sammansmältning av svensk och amerikansk folkmusik, som är Foxdals eget unika signum. Nattfjäril är en ren njutning av en artist som hittat hem!” Alexandra Ullsten, Lira
”Malin Foxdal sjunger några av Gillian Welchs och David Rawlings bästa visor på svenska i egna, luftigt ljusa arrangemang. Respektfulla låtlån vävs till ett sympatiskt dräkttyg som sveper sig runt en blandning av svenska, amerikanska och keltiska folktoner. Musiksömmarna är välsydda med den värme som strömmar genom Malin Foxdal och hennes fem proffsigt skapande musikkamrater. Nattfjäril flyter fram på en ström av ljuv sälta.”
Lars Åbom, Östgötacorrespondenten
”Hon behärskar det amerikanska arvet och sitter inte fast i den svenska folkmyllan utan har förmågan att blanda de båda världarna. Hon har en stark, men känslig röst och hennes mandolin-, piano- och keyboardspel får stor draghjälp av dobros, fioler och mest ballt; Clas Yngströms distade wahwahorgasm till outrosolo i ”Har du lämnat allt? Dessutom håller Foxdals nakna, öppna texter samma klass som Sofia Karlssons och om Falubördiga Foxdal turnerar järnet med det här har hon definitivt möjligheten att också fånga in en stor fanskara.” Erik Süss, Arbetarbladet
”Det är ett bra och genomarbetat album men som det så ofta kan bli kommer låtarna ännu bättre till sin rätt på en scen. Det känns som om de skrivits för att framföras inför en publik, inte stanna kvar i låtskrivarkammaren. Det är inga problem, vare sig för Malin Foxdal eller de musiker hon valt att spela med; tillsammans får de till en skimrande ljudbild dominerad av stränginstrument och, allra mest, Foxdals rena och starka, och ibland folkmusikornamenterade, stämma.” Dan Backman, Svenska Dagbladet
”Sveriges nästa stora vis- och folkmusiksångerska har landat. Malin Foxdal står här fullständigt rak och självständig i sitt artisteri.” Alexander Agrell – Sydsvenskan.
”Jag vet inte hur det går till, men mot slutet är man trollbunden. Bådeav musiken och av texterna, som bärs fram av Foxdals breda register som sångerska. Hon tillhör den där sorten som kanta fram en berättelse. Två ord räcker sen vill man höra fortsättningen. När hon är som bäst närmar hon sig mörkret i vistraditionen. Den brustna kärleken. Sorgen. Döden. Hon tar genren till en helt nivå genom att väva samman svenskheten med blues, bluegrass och amerikansk folkmusik.” Jesper Bengtsson, Eskilstuna Kuriren
”Så självklar, helgjuten och osökt känns hennes cross-over. I övrigt har Malin Foxdal här utforskat och funnit sin egen stil. Speciellt berömvärd är den ofta omilda och alltid intressanta behandlingen av låtarnas harmonik. Malin Foxdals röst, mig veterligen enavde bästa i svensk folkmusik i dag, har en imponerande bredd. Klara, mörka klanger, ljusa ofta hest beslöjade toner, en fullkomnad tonträff,en väldigt varierad dynamik, enförbluffande lätthet och därtill en naturlig fallenhet för folkmusikaliska tolkningar gör henne värd att lyssna på oavsett sammanhang.” Petter Terenius – Folkmusik & Dans